Štai
ką ir kaip apie Šiaulių (pasi)darymą
vadinamuoju Saulės miestu rašo tuo
klausimu specialiai domėjęsis Lietuvos istorijos instituto istorikas Dangiras Mačiulis:
[…] Saulės mūšio vaizdinio įsitvirtinimas Šiaulių kultūrinėje atmintyje tuo metu
[XX a. 4-me dešimtmetyje – V. B.]
nepaveikė miesto įvaizdžio. Iki Antrojo pasaulinio karo viešoje erdvėje
gyvuojantis Šiaulių miesto įvaizdis nesietas su istorine miesto praeitimi –
miesto įvaizdį lėmė miesto pramonė, kuri Šiaulius pristatydavo kaip pramoninį
miestą. Saulės miestu (aliuzija į kronikose minimą Saulę, ties kuria 1236 m .
įvykusiame mūšyje buvo sutriuškintas Kalavijuočių ordinas) Šiauliai tapo 1986 m .
paminėto miesto 750 metų jubiliejaus dėka. Miesto jubiliejinės kampanijos
diskurse pradėtas sinonimiškas Šiaulių vadinimas Saulės miestu greitai prigijo,
tapo ne tik Šiaulių vardo sinonimu, bet ir nauju miesto įvaizdžiu. Taip
kultūrinėje atmintyje aktualizuotas Saulės mūšio vaizdinys iš esmės savaime (be
miesto valdžios sprendimų ir pastangų – tiesa, jai pritarus) pagimdė Šiaulių – Saulės
miesto įvaizdį, kuris gyvuoja jau trečią dešimtmetį. […].
(iš: Dangiras Mačiulis, „Kolektyvinė atmintis
in: Acta humanitarica universitatis
Saulensis.
Mokslo darbai, t. 9:
Kultūrinės
atminties kaita
ir lokalinė istorija, 2009, p. 231).
Pakruojis,
neseniai atsikratęs „varnų respublikos“, „varnaėdžių“ ar panašaus irgi
situatyviai pasidaryto, tik nepalyginamai
menkesnio kalibro įvaizdžio, jei gerai suprantu, visaip kaip išlošia, nes bando
atrasti bent kiek autentiškesnę savo tapatybę ir per ją konstruoti savo įvaizdį.
Galbūt daugiausia per išlikusią puikiąją didikų Ropų dvarvietę.
Kai
Šiauliai pristatomi ar prisistato ne kaip Saulės mūšio miestas, bet tiesiog kaip Saulės miestas, neišvengiamai kaip
pats svarbiausias iškyla soliarinis matmuo. Tada aš retoriškai ir klausiu: ar Šiaulių
tapatybė – soliarinė? T. y. kuo Šiauliai susiję su soliariškumu, ką su juo
turi bendra? Žinoma, išskyrus tai, kad valdininkams panorėjus ir paliepus
lengva save „pozicionuoti“ piešiant, lipdant, karpant ir kur reikia, kur
nereikia klijuojant įvairias saules bei saulutes. Klausiu retoriškai, nes
rimtai klausti šiuo atveju niekaip neišeina. Nes nei mitologiškai, nei
meteorologiškai, nei kultūriškai, nei geografiškai, nei „kosmologiškai“, nei
kaip tik nori kitaip soliaristikos prie Šiaulių ar Šiaulių prie soliaristikos „nepritempsi“,
nors ir tempsi persitempdamas.
Užtat
Šiauliams kaip čia buvęs „lipo“ vieno vaikinuko, nukonkuravusio bet kokias
įvaizdžio komisijas, sumąstytas „treninginio“ Saulėno su byta rankose paveikslas. Klausiu: Saulės ar Saulėnų miestas? Kone
visi supras, kad, deja, bet žymiai labiau antrasis variantas. Tik ne visi garsiai
ar bent pusgarsiai tai pripažins, o kai kas net piktinsis tuo mano
konstatavimu. (Taip, būtent konstatavimu,
nes „tirštą“ saulėniškumą aš realiai
matau ir jums apčiuopiamai galiu parodyti Šiaulių gatvėse, o soliariškumas
temirga kažkur įvaizdinių realijų pasaulyje.)
Taigi
manau, kad situatyviai pasidarytas
jubiliejinis „brendas“ „Šiauliai – Saulės miestas“, kažkokiu inertyviu būdu
besilaikantis jau trečias dešimtmetis, semantiškai yra absoliučiai
tuščiaviduris, o strategiškai – nelabai perspektyvus. Manau, kad perspektyvesnis
įvaizdis turėtų būti susijęs su autentiška miesto tapatybe, kurios aiškinimasis
Šiaulių atveju yra ne toks jau lengvas uždavinys. Tapatybė saistytina su bent
kiek aiškiau apčiuopiama istorine-kultūrine atmintimi, su realia dabarties
situacija ir pan.
Tapatybės
aiškinimuisi istorinės-kultūrinės atminties kontekste nebe pirmas atkreipsiu
dėmesį kad ir į Šiaulių ekonomijos administratorių Antaną Tyzenhauzą (apie
Tyzenhauzo reikšmę Šiauliams kvalifikuotai kalbėjo Šiaulių universiteto istorikė
Rita Trimonienė; žr. „Šiaulių kraštą“ 2009-06-04). Tyzenhauzas padarė Šiaulių miesto
centrą tokiu, koks formuojasi iki pat šių dienų, plėtojo ekonomines reformas,
vykdė čia didelius urbanistinius ir ūkinius projektus, bet yra paliktas
absoliučioje miesto užmarštyje, nors, manau, galėtų duoti miestui
(„įvaizdinės“) naudos dar ir dabar – daugiau nei po dviejų šimtmečių. Taip
manydamas galiu klysti. Bet gal geriau svarstyti-ieškoti klystant, negu
inertiškai pasroviui „soliarizuotis“ nieko nesiaiškinant.
2012-07-11
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą