ŠU Humanitarinio fakulteto 16-toje studentų konferencijoje,
Literatūrologijos sekcijoje vienas pranešimas buvo apie rusų ir lietuvių
autorių tekstus 5–6 klasių literatūros mokančiuose vadovėliuose, apie įvairius
tų tekstų sąryšius, apie tai, kad jie tematiškai ir problemiškai panašūs, kad
kelia ir sprendžia panašius klausimus ir t. t. Buvo nemažai nupasakojama,
kokie tie tekstai yra, kieno jie yra. Kaip galėjau susidaryti įspūdį, bene
labiausiai mėgstami tuose vadovėliuose yra tekstai á la Juknaitės proza: tokios sociopsichologinės-etinės istorijos
apie gyvenimo problemiškumą ir sunkį. Tada ir pagalvojau: pilna žiniasklaida
tokių istorijų. Jos tiesiog per kraštus iš visur verčiasi – tos nelaimingos
vaikystės, trauminiai išgyvenimai, psichologinės kolizijos, moraliniai
degradavimai ir siekiai pakilti etc. Bet… kuo čia literatūra dėta?
Literatūriškumas? Poetika? Estetika? Kaip vaiką galima (iš)mokyti literatūros,
nemokant literatūros esmės: literatūriškumo ir estetikos? Kalbos žaismo? Dar
pagalvojau: vietoj tokių istorijų, kurios gal tinka etikos ar psichologijos
pamokoms, galbūt geriau pasakyti mokiniams kokią iškalbingą metaforą ir ją
aiškintis. Ar žaidybinį neagresyvų anekdotą aiškintis, kad suvoktų vaikas
literatūros esmę, kuri ne papasakotoje istorijoje gi yra, o pačiame pasakojime
kaip kalbiniame akte. Aš sakau visa tai piktu žvilgsniu. Sakau piktu žvilgsniu – va ir aiškinkimės, kur čia
literatūriškumas. Žaidinkim kalbą. Žaidinkimės iš jos, o ne Mildažytės „Bėdų
turgaus“ lygio socio-psicho-moralines bėdas-problemas per literatūros pamokas
gvildenkim.
Tiesa, aš aiškiai visa tai absoliutinu, nes tų vadovėlių
neperžiūrėjau, tiesiog išsakau savo momentinį įspūdį vien tik iš to, ką
girdėjau; ir – rūpestį, nes mano sūnus už metų eis į 5-tą klasę, o iš jos,
žiūrėk, ir 6-toji nebetoli.
Žaidinkim, sutinku. Bent nuo savų, kad ir truputėlis, bet vis šis tas :)
AtsakytiPanaikinti