Įvairios
valstybinės organizacijos (pradedant kad ir savivaldybėmis, baigiant švietimo,
kultūros, medicinos etc. įstaigomis) turi vadinamąją „ūkio dalį“, kuri šiais
laikais, priklausomai nuo organizacijos, gali būti ir būna pavadinta labai
įvairiai, kartais net kiek rafinuotai. Kalbu apibendrintai, nes turiu omenyje
ne tik ir gal ne tiek konkrečiai tą skyrių, kuris rūpinasi organizacijos
santechnikos remontu, aplink pastatą augančios pievelės nušienavimu ar transportu.
„Ūkio daliai“ čia sąlyginai metonimiškai priskiriu įvairiausius aptarnaujančius
skyrius, kurie vienoje ar kitoje organizacijoje turėtų užsiimti pagalbiniais darbais, tokiais, kurie
leistų valstybinei organizacijai kuo produktyviau dirbti tiesioginį savo darbą: gydytojams ir seselėms gydyti, mokytojams
mokyti ir auklėti, profesoriams rašyti mokslo darbus ir dėstyti, muzikantams
groti, šokėjams šokti, bibliotekininkams katalogizuoti ir išdavinėti knygas,
savivaldybės tarybai priiminėti ir realizuoti politinius municipalinius
sprendimus ir t. t. Pagalbinius darbus tokiose organizacijose atlieka
visi, išskyrus gydytojus, seseles, mokytojus, profesorius, muzikantus, šokėjus,
bibliotekininkus, savivaldybės tarybos narius ir t. t., visi tie, kas
sudarinėja tabelius, skaičiuoja atlyginimus, valo patalpas, perka įrangą,
vairuoja žinybinius automobilius, tvarko personalo reikalus, kuruoja viešuosius
ryšius, prižiūri kompiuterinę įrangą ir šiaip bet kokią įrangą, užsiima vadyba
ir panašiai. Visa tai, apibendrintai kalbant, ir yra labai reikalinga ūkinė veikla, normaliai išsivysčiusiame
sociume skirta tam ir vien tam, kad ta sritis, kurią ji aptarnauja, funkcionuotų kuo geriau. Ir tuo geriau tokia sritis,
tokia organizacija (medicinos, kultūros, švietimo, valdymo…) funkcionuoja, kuo „ūkinė
dalis“ joje yra mažiau pastebima, kuo tyliau ir su mažesniais įsikišimais į
tiesiogines organizacijos funkcijas ji dirba, nes ji dirba (turi ar turėtų
dirbti) vien tik tam, kad organizacija kuo našiau tarnautų visuomenei.
Kodėl
aš visa tai čia pasakoju? Todėl, kad pas mus organizacijose daug kur valdo „ūkinės
dalys“. Užsimiršus, kad jos yra tikrai svarbūs, bet pagalbiniai ir tik pagalbiniai organizacijos segmentai,
kad jos ne pagrindinėms organizacijos funkcijoms skirtos, ir iš viso –
užsimiršus, kam tiesiogiai ir iš principo jos skirtos. Taip atsitinka todėl,
kad „ūkinės dalys“ disponuoja materialiaisiais resursais ir (dažnai) valdymo
galia. Nei tiems resursams, nei tai galiai jos neatsispiria, tiksliau, mielai
pasiduoda, net atsiduoda vulgariąja šio
žodžio reikšme, ir iš esmės užvaldo visą organizaciją. Svarbiausioji organizacijos
grandis (gydytojai, bibliotekininkai, muzikantai, mokytojai…) iš pradžių
nesusigaudo, kas vyksta, o kai susigaudo – būna jau per vėlu ką nors keisti
arba ir iš viso nebeįmanoma. Mat „ūkio dalis“ jau ima gyventi pati sau,
savisaugos principu, jei reikia, išstumdama iš organizacijos pagrindinės grandies
atstovus, net pačius stipriausius, profesionaliausius atstovus, kartais net
pasaulinio garso atstovus (dirigento Sauliaus Sondeckio atvejis), jei tik jie
sukelia pavojų, pasikėsina į „ūkinės dalies“ absoliučią „savivaldą“, kurią
normaliomis sąlygomis reikėtų vadinti savivale. Taip „ūkio dalys“ tampa
panašios į vėžines ląsteles, kurios stingdo visą organizmą, visą organizaciją:
organizacija iš paviršinės pažiūros lyg ir sveika, lyg ir atlieka jai
priskirtas gydymo, švietimo, mokslo, kultūros, valdymo… funkcijas, bet iš esmės
didžiąja dalimi ji jau dirba nebe visuomenei (pacientams, moksleiviams,
studentams, žiūrovams, klausytojams, skaitytojams, piliečiams…), bet „ūkinei
daliai“, kurioje tokiu atveju susiklosto griežta hierarchija su griežtomis
nestatutinėmis, bet privalomomis taisyklėmis. Organizacijoje atsiranda vidinė-antrinė
„vėžinė“ organizacija iš „ūkio dalies“, kurios svarbiausias tikslas yra
asmeniniais tikslais naudotis minėtomis materialinėmis gėrybėmis ir naudotis
kuo ilgiau. Dėl to siekiama kuo ilgiau išlaikyti esamą padėtį, nedarant jokių
struktūrinių ar panašių permainų organizacijos viduje, slopinant bet kokias
nepasitenkinimo apraiškas, bet kokius, net menkiausius visuomenės intereso
gynimo proveržius, nukreiptus į tai, kad svarbiausia vienai ar kitai
organizacijai yra ne (pa)tenkinti neoficialios hierarchijos viršuje
atsidūrusius „ūkinės dalies“ atstovus, bet gerai gydyti, sąžiningai valdyti,
profesionaliai mokyti, talentingai groti…
Kodėl
mūsų valstybėje daugelyje valstybinių organizacijų tokia padėtis susiklostė?
Kodėl iki jos buvo prieita? Kodėl vidiniame organizacijos mechanizme nesuveikė savisaugos
svertai? Atsakysiu paprastai: todėl, kad mūsų visuomenėje vyrauja „ūkio dalies“
mentalitetas. Ir pailiustruosiu pavyzdžiu. Vienas viename Lietuvos mieste itin
populiarus, daug balsų jau kelintą kadenciją gaunantis Seimo narys sykį apie
mokyklą yra pasakęs maždaug taip: svarbiausia
yra, kad mokiniui mokykloje nebūtų šalta, todėl pirmiausia reikia žiūrėti, kad mokykla būtų gerai kūrenama, būtų
šalčiui nepralaidžiais langais ir panašiai. „Pagaukite“ save: ar pritariate
tokiam požiūriui, kad mokykloje būtent tai yra svarbiausia ir pirmiausia?
Jei pritariate, sveikinu: „ūkio dalies“ mentalitetas jau „sėdi“ jūsų
(pa)sąmonėje. Nes svarbiausia ir pirmiausia mokykloje (žinoma, greta
paties mokinio) yra ne krosnis, durys ir langai, ne buhalterija, raštinė ir
direktoratas…, bet profesionalus, savo darbą gerai išmanantis, pedagoginių
polinkių turintis mokytojas. Bet koks kitas požiūris gimdo „ūkio dalies“
mentalitetą ir yra gimdomas to mentaliteto.
Baziniai poreikiai nugali aukštesnius. Ne tik organizacijoms tinka, bet ir žmogui...
AtsakytiPanaikinti