Vakar
elektroniniu paštu gavau vienos studentės, spėju, rašančios ta tema kursinį
darbą, kultūringai, mandagiai ir profesionaliai surašytą prašymą prisidėti prie jos
tyrimo. Prašymo esmė paprasta ir jau kuris laikas virtualioje erdvėje įprasta: užpildyti
anoniminę internetinę anketą. Glumtelėjau tik, kai pamačiau tyrimo temą, kuri
buvo pristatyta taip: „Šiuo metu atlieku lojalumo <…> universitete tyrimą
tarp <…> fakulteto dėstytojų ir studentų“. Glumtelėjau, o paskui ir visai
suglumau. Susimąsčiau. Ir supratau, kad net ne pačia tyrimo pradžia, bet jau
pačia tyrimo tema yra užkliudyti
labai esminiai akademinės terpės, akademinių-mokslinių vertybių reikalai.
Parašiau studentei atsakymą, kad, nors ir visiškai bėdinai teturėdamas
laiko, va čia, savo tinklaraštyje, su ja leisiuosi į trumpą, bet esmingą ir
principingą diskusiją (turbūt tai reikėtų taip vadinti), mėgindamas paaiškinti
(ir sau pasiaiškinti), kas yra tiesiog fundamentiškai ne taip jos atliekamame
tyrime dėl dėstytojų (dėl studentų šįsyk nerašysiu) lojalumo vienam ar kitam
universitetui tyrimo ar tokio tiriamojo klausimo kėlimo mokslinių etinių
problemų. Taip pat parašiau suprantąs, kad į diskusiją reikėtų labiau leistis
su tuo, kas tyrimo temą, kryptį formulavo – mat studentai savo iniciatyva
tyrimų neatlieka, patys tyrimų temų paprastai nesirenka (nors esama ir išimčių).
Tad diskutuoti pirmiausia reikėtų ne su studente, o su jai tyrimą paskyrusiu
dėstytoju ar dėstytoja, bet tai, žiūrint visuminiu diskusiniu žvilgsniu, nėra
labai svarbu.
Suprantu, kad studentė, gavusi mano laišką, turbūt
nuoširdžiai nesuprato, ko aš siekiu ir kokia čia gali būti diskusija: dargi dėl
fundamentiškų dalykų. Vienas iš svarbiausių mano tikslų – kad ji tai suprastų.
Bet kokiu atveju tai, kokią mintį čia išdėstysiu, tyrimui bus
paranku ir studentė tuo neabejotinai galės pasinaudoti: ir galbūt kaip radikaliu
nelojalumo pavyzdžiu, jei būtent taip (vadinasi, absoliučiai neadekvačiai)
būsiu suprastas, ir kaip nuomone, eliminuojančia lojalumo institucijai klausimo
kėlimą mokslinėje terpėje, ir dar visaip kitaip.
Taigi, kokias žinias praneša ar gali pranešti toks reiškinys
kaip dėstytojo lojalumas ar nelojalumas universitetui,
kolegijai etc.?
Pamėginsiu,
kad būtų trumpiau, visą reikalą paaiškinti pasiremdamas kone vien tik garsiąja
Aristotelio fraze: „Platonas – mano draugas, bet tiesa man brangesnė“. Iš esmės
šioje frazėje glūdi pats čia iškylančios problemos branduolys, išlaikant vieną paprastą sąlygą, kad dėstytojas irgi
yra mokslininkas ir supranta, kad mokslo tiesa yra pirminė institucinės tiesos
požiūriu. Lojalumas universitetui automatiškai reikštų ir galimai, potencialiai
lojalų, vadinasi, tolerantišką požiūrį į mokslines klaidas ar net sąmoningus
klaidinimus. Jeigu universitetas yra mano draugas (kaip Platonas), t. y. kaip
kolektyvinis subjektas, kuriam aš, kaip mokslininkas, turiu būti draugiškas-lojalus,
vadinasi, aš, iškilus būtinybei, negalėčiau mokslinės sklaidos terpėje
(konferencijos, seminarai, žurnalai…) paneigti iš universiteto sklindančių akivaizdžiai,
nesvarbu, sąmoningai ar nesąmoningai klaidingų ar klaidinančių (neva) mokslinių
išvadų, rezultatų ir panašiai, nes antraip aš tapčiau nelojaliu, nedraugišku
universitetui. Tokiu būdu, saugodamas draugiškumą-lojalumą universitetui kaip
institucijai, aš užbėgčiau už akių, o galbūt net kenkčiau mokslo pažangai ir
natūraliam jo vystymuisi, o (galimai) per tai – visos visuomenės gerovės,
pažangos ir t. t. augimui.
Kitaip tariant, klausimas: ar tu, dėstytojau*, esi lojalus
universitetui?, automatiškai iškelia neetišką potencialią galimybę, o gal net
ir potencialią švelnią prievartą, susiklosčius atitinkamoms situacijoms, būti
nelojaliam mokslo tiesai. To, manyčiau, pakanka, kad palankios kalbos apie
dėstytojų lojalumą universitetui** būtų sutinkamos bent jau itin rezervuotai.
______________________________________
* Čia, žinoma, kalbu apie aukštųjų mokyklų dėstytojus
mokslininkus ir apie tuos, kurie įsipareigoję mokslo tiesai, nors mokslo ir
„nedaro“, o ne apie dėstytojus-propagandistus, dėstytojus-publicistus ar šiaip
įvairius akademinius praeivius.
** Yra išimčių, kai lojalumas akademinei institucijai
tiesiog privalomas, bet tos išimtys paprastai būna susijusios ne su
institucinėmis universitetų ambicijomis kaip tokiomis, bet su konkrečiais
sudėtingais tyrimais, dėl itin svarbių saugumo ir panašių priežasčių
reikalaujančiais slaptumo.
2013-05-23
Mintys labai įdomios. Bet man atrodo, kad galima daryti skirtį dėstytojas / mokslininkas. Logiška, kad mokslininko lojalumo universitetui reikalas prasilenkia su mokslo laisve (antroje išnašoje paminėtas ir kitas lojalumo aspektas, bet jis gerokai kitoks). Bet dėstytojas tikrai gali būti aptariamas lojalumo universitetui aspektu. Kita vertus, koks čia gali būti lojalumas, juk universitetas – darbdavys, o dirbti galima keliose vietose. Ar tai reikštų ne lojalumą? Nemanau.
AtsakytiPanaikintiMan pasirodė, kad šiuo atveju į šį reikalą reiktų žvelgti paprasčiau. Gal čia aktualesnis emocinis lojalumo aspektas...
Justinai, dėkui už reakciją.
PanaikintiTik ne visai suprantu, kaip, kuriame lygmenyje ar pan. atskiri dėstytoją nuo mokslininko?